Nieuws

Lerarendag Wetenschappen 2025: AI in het Onderwijs

KU Leuven

Op 7 mei 2025 organiseert de KU Leuven een boeiende lerarendag rond AI en onderwijs. Deze gaat door op de campus Arenberg (Celestijnenlaan 200H - Heverlee).
Naast de plenaire sessie heb je keuze uit een aantal boeiende workshops waarbij de link tussen AI en de didactiek nooit ver weg is. 

Programma:

  • 13.15u: Ontvangst

  • 13.45u: Verwelkoming

  • 14.00u: Plenaire lezing: "AI, een zegen of een vloek voor onderwijs?" door Prof. dr. ir. Tinne De Laet

    Deze lezing bekijkt de rol van AI in het onderwijs vanuit een kritisch constructief perspectief. Concrete voorbeelden tonen zowel het potentieel als de uitdagingen rond het gebruik van AI in onderwijs. Het brede kader van AI, inclusief data-afhankelijkheid, bias, privacy, kosten en milieu-impact, komt aan bod. Er wordt ook gekeken naar de toekomst van AI in het onderwijs en de noodzaak van doordacht educational design, robuust genoeg voor de snelle veranderingen die momenteel eigen zijn aan AI.

  • 15.10u: Eerste reeks workshops (keuze uit vier):

    • Impact van (Gen)AI op leren en lesgeven
      Bart Boelen (UC Leuven-Limburg) bespreekt de didactische impact van generatieve AI en hoe deze technologie ten goede kan worden gebruikt in het onderwijs. Er wordt een realistisch beeld geschetst van de mogelijkheden en gevaren van de technologie.

    • AI actief inzetten bij het schrijven van wetenschappelijke teksten
      Bert De Groef (KU Leuven) laat deelnemers ervaren hoe leerlingen GenAI kunnen inzetten voor (wetenschappelijke) schrijftaken en bespreekt de beperkingen en valkuilen van het inzetten van GenAI bij het schrijven.

    • AI-gestuurd coderen: Arduino als hulpmiddel bij wetenschappelijke experimenten
      Delphine Depuydt (Brightlab) leert leerkrachten hoe ze AI kunnen gebruiken om code te genereren voor Arduino-microcontrollers, waarmee wetenschappelijke metingen met sensoren kunnen worden uitgevoerd.

    • Kunstmatige intelligentie, klimaatverandering, stomata: KIKS
      Reinout Putman (Arteveldehogeschool) en Marie-Paule Buyse (KU Leuven) laten deelnemers hands-on ervaren hoe AI kan worden ingezet om huidmondjes op bladeren van planten te detecteren en te tellen.

  • 16.00u: Tweede reeks workshops (keuze uit drie):

    • GenAI als onderwijsassistent
      Elke Boonen (Thomas More en KU Leuven) toont hoe AI dagelijkse onderwijstaken kan verlichten, van het maken van lesplannen tot het genereren van toetsvragen en het opstellen van rubrics.

    • Hands-on aan de slag met AI: een valdetectiesysteem implementeren
      Prof. dr. ir. Hanne Deprez (KU Leuven) daagt deelnemers uit om een valdetectiesysteem, gebaseerd op AI, te ontwikkelen en te evalueren, en maakt hen bekend met achterliggende concepten zoals classificatie en regressie.

    • ChatGPT als tool om wetenschappelijke geletterdheid te bevorderen
      Silke Sterck en collega's (KU Leuven) behandelen mogelijkheden om leerlingen kritisch te leren omgaan met AI-tools zoals ChatGPT en bekijken of leerlingen met behulp van ChatGPT wetenschappelijke onderzoeksvragen kunnen leren opstellen.

  • 17.00u: Netwerkmoment

Inschrijven: Bezoek de Lerarendag Wetenschappen pagina voor meer informatie en om je in te schrijven.

Lerarendag Wetenschappen 2025: AI in het Onderwijs