Nieuws

'Zo denkt een computer' - Programmeren en computationeel denken in het onderwijs

De snelle technologische evoluties in alle maatschappelijke sectoren, maken dat een grondige kennis van de onderliggende werkingsprincipes van de digitale technologie nodig is. Jongeren moeten niet enkel gebruikers van die technologieën worden, maar ook makers.

Het boek 'Zo denkt een computer' (van Ben Bastiaensen en Jan De Craemer) biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld.

De publicatie bestaat uit 3 delen.

  • De verschillende componenten van computationeel denken en wat er op dat vlak van scholen verwacht mag worden.
  • Uitgewerkte praktijkvoorbeelden, zoals ze ontwikkeld zijn door de scholen uit het lerend netwerk programmeren.
  • Verwijzingen naar extra literatuur en naar organisaties met ondersteuning, materiaal en nascholing.

 

Een digitale versie van dit boek kan je downloaden van de website Onderwijs Vlaanderen.

'Zo denkt een computer' - Programmeren en computationeel denken in het onderwijs